Det man inte vet har man inte ont av. Eller?

Jag är helt övertygad om att kunskap om insatsen, arbetet, landet, min sambos kunskaper, min sambos grupp och om de risker som finns med en mission hjälper mig.

Utan att veta hur saker fungerar, skulle jag ha en helt egen föreställning om hur militären fungerar, hur landet fungerar, vilka kunskaper det finns i gruppen och det skulle med all säkerhet skilja sig stort från verkligheten.

Hur ska vi då kunna kommunicera, om vi försöker prata om samma sak men om två olika verkligheter?

Jag kommer fortsätta pressa min sambo att berätta så mycket som möjligt. Han är annars av den persontypen som gärna tänker "det hon inte vet har hon inte ont av", vilket jag försökt banka ur honom sedan vi träffades. Det är bland det värsta jag vet när andra bestämmer vad jag ska få veta och inte, och därmed anser sig veta vad jag kan hantera och inte.

Det verkar vara väldigt olika, jag har för mig att jag läst inlägg på Invidzonen där den anhörige inte vill veta, för att de inte ska kunna oroa sig i onödan. Är det någon av er som tycker så, som inte vill veta mer än absolut nödvändigt?


Kommentarer
Postat av: S

Jag är en sån som gärna vet för mycket. Som ställer tusen frågor och letar massa information själv. Något att tänka på till när han har åkt är att han knappt kommer kunna berätta något alls om vad som händer eller vad de gör om dagarna. Det blir frustrerande ofta men restriktionerna finns där av en anledning. Jag tror det kommer gå alldeles strålande för er! Kram

2012-04-12 @ 22:41:51
URL: http://thearmywife.blogg.se/
Postat av: Miss

Jag vill veta och tar reda på mycket själv. Så hade det varit med vad hän än jobbade med dock. Kanske inte i samma utsräckning då det jobbet kanske inte varit lika farligt men jag älskar honom o vill veta saker.



Men som S skriver, när de väl är där kan man inte få veta så mycket. I alla fall inte innan de ska göra det. Inte att de ska åka i äg på uppdrag eller så i alla fall. Sånt får man veta efteråt av säkerhets skäl. Sen kan man få veta betydligt mer när de väl är hemma men samtidigt får man nog räkna med att man aldrig kan få veta allt av sekretess skäl.

2012-04-12 @ 23:13:58
Postat av: bakomsoldaten

Hej! Nej, att man inte får veta exakt vad dom gör där nere har jag fått info om, men jag tänker mer allmänt. Att jag vet vad hans tjänst innebär, vad han gör på ett ungefär en vanlig arbetsdag och att han inte hymlar med säkerhetsrisker osv. Jag vill ha en tydlig bild av vad han har för jobb, då kan jag vara mer trygg hemma :)

2012-04-13 @ 19:25:16
URL: http://bakomsoldaten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback